Zonguldak

Dalgaların Zonguldak Liman arkasına verdiği hasar

Jeoloji Yüksek Mühendisi Ali Baltaş, Karadeniz’in hırçın dalgalarının liman arkasına verdiği hasarı yazdı. 

Abone Ol

İŞE O YAZI: 
Zonguldak'ta limanı, Ereğli Şirketi Osmaniyesi (Societe d'Heraclee Osmanlı A.Ş.) tarafından 1896 yılında yapıldı. Yapıldığı ilk haliyle Karadeniz’in zaman zaman oluşan hırçın dalgalarına karşı direnemeyen liman, birçok kez onarılarak ve ilave tesisiler yapılarak 1950’lere kadar kullanıldı. Tek bir mendireğin koruduğu yükleme iskelesinden oluşan limanda dalgaların yükseldiği dönemlerde gemilerin yüklenmesi büyük bir sorun oluşturuyordu. Havzada kömür üretiminin artışına da bağlı olarak bu durumun önüne geçebilmek ve taşıma kapasitesini artırmak için limanın genişletilmesine karar verildi. Sonuçta en uygun teklifi veren Konınkılıjke Nederlandsche Maatschappıj Voor Havenwerken N.V. ( Hollanda Kraliyet Liman İnşaat Şirketi ) ile 24.06.1949 tarihinde mevcut limanın genişletilmesi demiryolu bağlantısı ve kömür yükleme tesisleri yapımı anlaşması imzalandı. Liman ve yükleme tesislerinin yapımı Ağustos 1953’ de bitirildi.
Bu çalışmalar sırasında limanın Osmanlı döneminde tek mendirek olarak kullanılan bölümünün önüne dalgalardan koruyabilmek amacıyla betondan oluşturulan küp şeklindeki büyük bloklar vinçler aracılığıyla dizilmişti. Buna karşın dalgaların gel-git etkisiyle zaman içinde kıyılarda taban topografyası (batimetrisi) deformasyona uğrayarak değişmektedir. Zonguldak limanının Osmanlı döneminde yapılan bölümünün arkasındaki beton bloklar da yapıldıkları yıldan itibaren günümüze kadar geçen süreçte dalgaların deniz tabanı topoğrafyasında meydana getirdikleri değişiklikler nedeniyle yerleştirildikleri orijinal konumlarını giderek kaybettiler.


Aşağıdaki fotoğraflardan da görüldüğü üzere son günlerde meydana gelen aşırı dalgalar nedeniyle betondan oluşturulan küp şeklindeki büyük blokların önemli bir bölümü yerlerinden oynamış, bazıları da denize düşmüştür. Yetkililer tarafından zamanında gerekli önlemle alınmazsa giderek daha fazla beton blok denize düşmeye devam edecek ve limanın tarihi eser niteliği de taşıyan Osmanlı döneminde yapılan bölümü dalgalardan daha fazla etkilenecektir. Nitekim liman içini etkileyen dalgalar nedeniyle yeni yapılan sahil düzenlemesinin bir bölümü kullanılamaz hale gelmiş ve limanın iç kıyısında bulunan bazı yapılar zarar görmüştür.

Haber Merkezi