Tüm Emekliler Derneği (TÜM EMEK DER) Zonguldak Şube Sekreteri Adnan Küçükvar'ın açıklaması şöyle:

''

Emeklinin sistem, hükümet ve yerel yönetimlerle olan sorunları artarak devam ediyor.

Sistemle ilgili sorun 5510 sayılı SSK Kanunundan kaynaklanıyor. 5510 sayılı kanun güncellenip, çağdaş hale gelmeli. Hükümetle ilgili sorun, maaşlara yapılan zamlar yaş ve TÜFE’ye göre değil, prim ve gün sayısına göre, İNTİBAK gözetilerek yapılmalı.

Yerel de ise ücretsiz seyahat haklarının ‘yarım yamalak’ kullandırılması sonlandırılmalı.

Enflasyon ve kronikleşen yoksulluk gölgesinde yaşam mücadelesi veren emekli gerçekten zor durumda.

Türkiye de 4 milyon, Zonguldak’ta 20 bin emekli asgari ücret( 22.104 TL) ve açlık sınırı(23.000 TL) altında maaş alıyor.

Türkiye de 16 milyon Zonguldak’ta 178 bin emekli var.

Türkiye de 33 milyon, Zonguldak’ta 150 bin çalışanın olduğu düşünülürse, Zonguldak artık bir ‘emekçi başkenti’ değil, ‘emekli başkenti’ olmuştur. Zonguldak’ta 178 bin emeklinin 50 bini 65 yaşüstü yaşlıdır ve bunların 15 bini evlerinde yalnız yaşamaktadır.

Devlet, işte bu emekli/yaşlıların eve bağımlılıklarını önlemek için onlara ‘ücretsiz seyahat hakkı yasası’ çıkartmıştır.

Emekliyi ücretsiz taşıyan Belediye Halk Otobüslerine ise Aile ve Sosyal Yardım Bakanlığınca 3.726 TL destek veriyor. Ayrıca belediyeler de Özel Halk Otobüsü firmalarına, taşıdıkları emekli/engelli kadar mazot desteği yapıyor.

Zonguldak ve havalisinde Kozlu’da 32, Kilimli’de 30, Ereğli’de 115, Alaplı’da 39 otobüs bu yardımlardan faydalanıyor.

Zonguldak Merkez İlçe de ihaleyi kazanan şirkete ait 18 otobüs 3.700 emekli/yaşlı, 1.317 engelli taşıyarak bu yardımlardan faydalanıyordu.

Ancak, birkaç ay önce, durduk yerde bu firma, taşıma işinden çekildi.

Sebep neydi, Belediye-taşıma firması arasındaki hukuki durum nasıl aşıldı bilinmiyor. Sonuçta, emeklinin yasal hakkı çiğnendi, ‘ücretli seyahate’ döndürüldü.

Kısa süre önce, belediye, semt minibüsleri yetkilileriyle görüştü, ‘şifai’ anlaşmayla semtlere ‘temel ihtiyaçların giderileceği’ belirli saatlerde(!) ‘desinler’ türü ‘uydur/ kaydır’ sistemi ‘pansuman tedavi’ taşımacılık uygulaması başlatıldı.

Elbette ‘hiç yoktan iyi.’ Kanseri hatırlatıp, sıtmaya razı etmek gibi bir şey.

Emekli, belirli 3-4 saat dışında seyahatlerini yine ücretli yapıyor.

Belediye ile minibüsler arasında ‘yasal’ bir sözleşme yok. Dolayısıyla minibüsler ne bakanlık desteği 3.726 lirayı ne de belediyenin mazot desteğini alamıyor.

Birkaç gün sonra minibüslere zam gelecek. Emekli yine 25-30 liradan taşınacak!

Bu ‘uydur- kaydır sistem’ her an için bozulabilir. Belediye bu olaya ‘ciddi’ bakmalıdır.

Konu Belediye Meclisinde görüşülüp, başkana veya bir komisyona yetki verip, ya minibüslerle yasal anlaşma yoluna gitmeli ya da kendi otobüs işletmesini kurma çabası göstermelidir.

‘Ben borçlu belediye devraldım’ bahanesi yanlış. Seçimden önce Belediye’nin 2024 tahmini bütçesinin 2 milyar 100 milyon, borcunun 1 milyar 100 milyon olduğu biliniyordu.

Avcı, Grup toplantısında Cumhurbaşkanı ile görüştü Avcı, Grup toplantısında Cumhurbaşkanı ile görüştü

Efendim, İller Bankası payımızdan, borçlara karşı 25 milyon lira civarında para kesiliyor. 42 milyon lira işçi maaşlarını ödemekte zorlanıyoruz’ bahanesi de geçersiz.

UNUTMAYALIM, ‘ömür yolu’ kısalmış emekli / yaşlı; çalışırken ödediği primlerle maaşını kutsallaştırma yanında; akıl ve alın terlerinin ürünü tecrübeleriyle, kendinden sonra geleceklere ufuk ve yol açmışlardır.

Ve kesinlikle ‘sistem, hükümet veya yerel yönetimlerden’ kaynaklanan ‘çarpıklık, eşitsizlik ve adaletsiz’ uygulamaları hak etmiyor.''

Editör: Melike Özcan