“Hayatımdaki en iyi zamanları olan çocukluğumu Zonguldak’ta geçirdim. O zaman 7 yaşındaydım, Hollanda'ya döndüğümde 10 yaşındaydım. Benim için orada olmak harikaydı. Şimdi, neredeyse 80 yaşında olsam bile hala hafızamda ve kalbimde Zonguldak. Türkiye'yi seviyorum ve seni asla unutmayacağım Zonguldak. Ama Zonguldak benim bıraktığım Zonguldak değil artık. Çocukluğumdaki Zonguldak’a, o yıllara, 1950'ye geri dönebilmeyi isterdim. Artık hayallerimde yaşayacak…(Türkçeye tercüme edilmiştir)
Jan Korf-14 Temmuz 2023
JAN KORF KİMDİR?
JAN KORF’LA İLGİLİ MAKALE 2018 YILINDA YAYINLANMIŞTI… İŞTE O MAKALE…
Karadeniz kıyısında bir liman inşaatı…
Karadeniz, hırçınlığı ile ünlüdür… Öyle denizler yapar ki okyanus kıyılarını aratmaz. Bu özelliğini Karadenizli denizciler çok iyi bilir, bir bakışta neyle karşılaşacaklarını kestirebilirler. En yakın limana sığınırlar.
1950 yılına kadar Zonguldak limanı eski rıhtımın verdiği olanaklarla kullanılabildi. Gelebilecek akıntılara ve dalgalara karşı korumasızdı Kömür sanayisi hızla büyüyen şehir için büyük engeldi. Kısa sürede yeni liman ve kömür yükleme tesislerinin yapılması için düğmeye basıldı.
1948 tarihinde “Marshall Planı” çerçevesinde sağlanan 103,5 milyon dolar dış parasal kaynak ile uygulamaya kondu. 3 milyon ton kömürün Zonguldak limanından denizyolu ile sevk edilmesi gerektiği belirtiliyordu. Bu plan kapsamında, yeraltı yatırımlarının yanı sıra yerüstünde Zonguldak Limanı ve seri yükleme tesisleri, Zonguldak ve Çatalağzı lavuarları ile bu tesislerin demiryolu bağlantıları yapılacaktı.
Konınkılıjke Nederlandsche Maatschappıj Voor Havenwerken N.V. (Hollanda Kraliyet Liman İnşaat Şirketi) koşulları en uygun teklif olarak kabul edildi ve çalışmalar başladı…
HOLLANDALILAR VE KARADENİZ KIYISINDA LİMAN ÇALIŞMALARI…
Hollanda; okyanus kıyısında deniz seviyesinin altında bulunan denizcilik sanayisi gelişmiş bir ülkedir. Liman ve deniz ticaretinin ileri seviyede olması, Zonguldak limanının inşasını almalarında bu özellikleri tercih nedenidir…
Liman inşaatının malzeme ve ekipmanları deniz yoluyla Zonguldak’a taşınmış, eski rıhtım ve hızlı kömür yükleme iskelesi, gemilerle gelen ağır sanayi araçları ve ekipmanlarının boşaltım noktası olarak kullanılmıştır…
TECRÜBELİ HOLLANDALILAR KARADENİZDE AVLANDILAR…
Dünya denizlerinde güçlü filoya sahip Hollandalılar, Zonguldak’ta inşa edecekleri liman için ön fizibilite çalışmaları, geçmiş yıllara ait meteoroloji raporları ve Hollanda’daki laboratuvarlarında rüzgar ve dalga simülatörleri üzerinde deneyler yapıp Zonguldak’a en uygun projeyi çizdiler.
Zonguldak’a malzeme sevkiyatı ve şantiye kurulmasından kısa bir süre sonra hesap edemedikleri bir durum vardı! “Hırçın Karadeniz”…
Hollandalılar daha yeni yerleşmişlerdi ve servis limanını yeni inşa edilmişlerdi ki Karadeniz, Karadenizliğini yaptı… Çıkan fırtınada Hollandalılar neye uğradığını şaşırdılar, ekipmanları battı, bundan aldıkları ders ile liman inşaatı süresinde emniyeti elden bırakmadılar.
LİMAN İNŞAATIYLA BİRLİKTE ZONGULDAK ŞANTİYE OLDU…
Yükseliş devri dediğimiz dönem, Zonguldak madenlerinin ve madenlere bağlı tesislerin kuruluş yıllarını kapsayan 1930 ile 1970 yılları arasındaki banttır. Modernleşme, sanayileşme yanında modern yaşantının da Zonguldak’a geldiği dönemdir. Dışardan beyin göçünün, sanatın ve sanatçının akın ettiği dönemi de kapsar.
Fener mahallesindeki lojmanlar; ATipi Konukevi, Deniz Kulübü ve Teniz kortunun yapılması liman inşaatı başlamadan önce bitirilmiştir.
Düşünce olarak, Hollandalı yöneticiler ve ailelerinin büyük bir kısmının yeni yapılan bu lojmanlarında ikamet etmeleri planlanmıştır.
Limanın dolgu taşları ve hafriyatı Baklaya mevkisinde kurulan taş ocaklarından çıkarılmış. Bugün halen kullanılan sahil yolu ve Sendika evlerinin bağlantı yolları, liman inşaatı süresince çıkartılan taşların sevkiyatı için açılan aynı servis bağlantı yollarıdır.
JAN KORF’DAN GELEN MESAJ VE FOTOĞRAFLAR…
Sosyal medya üzerinden paylaşılan liman inşaatına ait fotoğraflar ve yine arşivden çıkan 1953 tarihli Zonguldak liman inşaatına ait kısa film içimizdeki nostaljik duyguları tekrar açığa çıkardı ve kent tarihimiz aydınlattı.
Zonguldak liman inşaatından sorumlu müdürlerden “Menno Veneeklas”, liman inşaatında çalışan Hollandalı personelin muhasebe işlerini de yürütüyordu. Beraberindeki ekipte Mr. Korf’ta inşaatta sorumlu vinç operatör şefiydi. Yıllar sonra, iletişimdeki kolaylık ve sosyal medyanın kolaylığı Mr. Korf’un oğlu Jan Korf ile bağlantı kurmamızı sağladı.
Jan Korf 1950 ile 1953 yılları arasında babasına tahsis edilen Fener mahallesindeki lojmanda kalmış 7 ile 10 yaş arası çocukluğunu Zonguldak’ta geçirmiştir. Zonguldak’a ilgisi büyük olan Jan Korf bazı fotoğraflarını bize ulaştırmıştır.
Zonguldak Nostalji-Yüksel Yıldırım-2018