Okullarımızda müzik eğitimi

Abone Ol

İnsanoğlu duygu ve düşüncelerini anlatmada resim, yazı(hikaye, roman, şiir)vb. bir çok yol ve yöntem kullanmıştır. Kimilerine göre en güzeli müziktir. Bu nedenledir ki dünyanın gelişmiş bütün eğitim sistemlerinde önemli bir ders olarak yerini almıştır.

Bilindiği üzere bu dersin öğretilmesindeki amaçlarda dikkate alınmasında çok önemli görülen bestecilik ve icracılık olarak tanımlanan iki ana dalı var. Konuyu daha iyi anlayabilmek için milli eğitim programlarındaki amaçları anımsamaya çalışalım;

Müzik Dersi Öğretim Programı’nın amacı öğrencilerin;

• Müzik yoluyla estetik yönünü geliştirmek,

• Duygu, düşünce ve deneyimlerini müzik yoluyla ifade etmelerine imkân sağlamak,

• Yaratıcılığını ve yeteneğini müzik yoluyla geliştirmek,

• Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası müzik türlerini tanıyarak farklı kültürlere ait ögeleri zenginlik olarak algılamasını sağlamak,

• Müzik aracılığıyla zihinsel becerilerinin gelişimini sağlamak,

• Müzik yoluyla bireysel ve toplumsal ilişkilerini geliştirmek,

• Müzik ile ilgili çalışmalarda bilişim teknolojilerinden yararlanmalarını sağlamak,

• Bireysel ve toplu olarak nitelikli farklı türlerde şarkı dinleme ve söyleme etkinliklerine katılımlarını sağlamak,

• Müziksel algı ve bilgilerini geliştirmek,

• İstiklâl Marşı başta olmak üzere marşlarımızı özüne uygun olarak seslendirmelerini sağlamak,

• Müzik yoluyla sevgi, paylaşım ve sorumluluk duygularını geliştirmek,

• Millî birliğimizi, bütünlüğümüzü pekiştiren ve dünya ile bütünleşmemizi kolaylaştıran müzik kültürü ve birikimine sahip olmalarını sağlamak,

• Atatürk’ün Türk müziğinin gelişmesine ilişkin görüşlerini kavramak amaçlarına ulaşmalarının sağlanmasıdır.

Ne yazık ki amaçlanan hedeflerin dışına çıkmış arabesk müzik olarak tanımlanan akımdan kötü etkilenen ve müziği dinlerken kendi vücuduna kesici aletlerle zarar veren gençliği de gördük.

Hiç kuşku yok ki, bu olumsuz durumla karşılaşmamızın en önemli etkenlerinden biri de öğretmenler ve eğitimdeki not değerlendirme sistemi.

Sonuç;

Öğretmen, çocuğu yönlendiren, biçimlendiren, yeteneklerini ortaya çıkaran bir rehber olduğu gerçeğinden yola çıkarak amaç, doğuştan farklı disiplinlerde yeteneklerle donanmış çocuklardaki müzik yeteneği olanları bulup ortaya çıkarmak olmalıdır. Bu gibiler çok az sayıda olacağından diğerlerini de eleyerek kaybetmek yerine müziğin temel bilgileri ile donatıp iyi bir dinleyici olarak yetiştirmelidir.