Yapılan açıklama şu şekilde;


"1. ŞARTLAR ve TALEPLERİMİZ

Bizler devlet okullarında ek ders karşılığı ücretli öğretmenlik yapmış, eğitim fakültesi mezunu, formasyon

sahibi ücretli öğretmenleriz.

Yıllarca meslektaşlarımızla aynı işi yapmamıza rağmen “ eşit işe eşit haklar “ ilkesinden faydalanmadık.

Burada eşit işe bir parantez açmak istiyorum; aslında eşit iş değil ücretli öğretmenler genelde ya Doğu’da

kimsenin gitmediği ya da Batı’da İstanbul gibi hayat pahalılığının yüksek olduğu yerlerde görev alıyorlar yani

dezavantajlı bölgelerde…

Şimdi bizler hak talebinde bulunurken devlet okullarında çalıştık diye değil; bedavaya çalıştık diye

bulunuyoruz. Bizler o okullarda olabilmek için gece yarılarına kadar ek işler yapmak zorundayız. Bu torpil

işidir diyenlere cevabımız, madem bu torpil gerektirecek kadar güzel buyurun siz yapın biraz , biraz da siz

sömürülün bu kölelik sistemi içersinde! Bu sadece ya gerçekten mecburiyet ya da öğretmenlik aşkı bunun

başka bir açıklaması olamaz. Kimse de bu işi yapıyoruz diye bizi suçlayamaz. Bize sadece teşekkür edilmesi

ve iadeyi itibar tarzında haklarımızın teslim edilmesi gerekiyor. Bizler öğretmen adayı değil öğretmeniz,

öğretmen adaylarıyla değil kadrolu öğretmenlerle karşılaştırmalıyız. Haklarımızın da onlarla eşitlenmesi

gerekiyor. Bize şart koşmaya çalışanlara söylüyorum, öncelikle bir çalışma şartlarımıza baksınlar orada

yeterince şart var :

1 . Asgari ücret altında maaş

Aslında bir maaş değil kadrolu öğretmene ek ders olarak verilen ödül bir maaşmış gibi lanse ediliyor.

2. Yarım yatırılan sigortalar(emeklilik ömür yeterse)

Bu da ücretli öğretmen işsiz kalınca işsizlik maaşı almasın , emeklilik prim gün sayısını doldursa bile emekli

olmasın anlamına gelmektedir.

3. Nöbet ücreti yok.

Bu işi yapacaksın ücretini almayacaksın (angarya )

4.Kırtasiye yardımı yok

Öğretmenlerin öğrencilere harcaması için verilen para ücretli öğretmen almasın diye öğrencilerden

kısıtlanmış

5.Aile ve çocuk yardımı yok

Ücretli öğretmenlerin ailerinin ve çocuklarının rızkı gasp edilmiş.

6. Mebbis kaydımız yok

Bakanımız her hafta öğretmenlere değer veriyorum diye öğretmenler toplantısı yapıyor mebbis adresiyle

randevu oluşturulan bu toplantıya ücretli öğretmenler katılamıyor. O toplantıya katılan birçok

öğretmenden daha uzun çalışmış olsalar bile !!

7. Öğretmen kimlik kartımız yok.

20 yıl çalışan bir ücretli öğretmenin öğretmen kimlik kartı yok dolayısıyla kadrolu hocanın yararlandığı hiçbir

haktan yararlanamıyor. Öğretmenevinde öğretmen olarak kalamıyor

8. Maaş promosyonu yok.

Bir kadrolu öğretmenin aldığı yıllık promosyon ücreti bir ücretli öğretmenin dönemlik gelirine denk

gelmektedir!! Ücretli öğretmenlerin banka promosyonları kimler arasında nasıl bölüştürülmektedir?

Bankalar ile pazarlıkta ücretli öğretmenlere promosyon vermiyorsunuz o zaman bize fazla para verin diye

talepte bulunulmaktadır.

9. Mazeret izin hakkı yok

10.Hastalık ve refakat durumlarında sevk ve rapor alır ama ücret kesilir.

Ücretli öğretmenlerin hastalanmaya hakkı yoktur.

11. Sınıf öğretmenliği ve sosyal kulüplerde görev alır ama herhangi bir ücret ödenmez !

Bu işi yapacaksın karşılığını almayacaksın(angarya)

12. Kadrolu öğretmen gelince ücretli öğretmenin işine son verilir ( onur kırıcı)

13. Yasal olarak çalışma alanı ve özlük hakları kısıtlıdır, istenmeyen herhangi bir durumda birinci

dereceden suçludur.

14. Deprem bölgesinde olan ücretli öğretmenlere deprem tazminatı ödenmez!!

Depremden sonra psikolojisi bozulur diye meslektaşlarımıza tayin hakkı verildi evi başına yıkılmış çadırdaki

ücretli öğretmenin deprem tazminatına el konuldu okuldaki hizmetliler bu haktan faydalandığı halde!!!

15. Uzman öğretmenlik adı altında 10 yıl kadrolu olarak devletin bütün nimetlerinden faydalanan kadrolu

öğretmenlere uzmanlık ünvanı verilecekken 10 yıl ülkesine bedavaya hizmet etmiş olan ücretli öğretmene

hiçbir hak verilmeyecektir. Ayrıca ücretli öğretmenlikte geçen günler uzman öğretmenlikten sayılacak diye

bir madde eklenerek statüsü olmayan ücretli öğretmen bu haktan faydalanacakmış gibi kamuoyuna lanse

edilmiştir. Hani ücretli öğretmen sadece askere giden veya doğum iznine ayrılan kadrolu öğretmenlerin

yerine bakıyordu?

16. Özel eğitim sınıflarında görev alan ücretli öğretmenlerimizin şartları ve sorumlulukları daha ağır

olmasına ve bu sınıflarda kadrolu olarak çalışan özel eğitim öğretmeni diğer kadrolu öğretmenlerden daha

fazla maaş almasına rağmen özel eğitim sınıfında veya özel eğitim uygulama okullarında ücretli öğretmen

olarak çalışan arkadaşlarımız aynı ek ders ücretine tabi tutularak çok daha ağır durumlara maruz

bırakılmaktadır.

Ayrıca özel eğitim sınıfındaki herhangi bir derse giren veya idareci olup da kendisine ek ders yazılan ve bu

sınıflarda görevliymiş gibi ek ders ücreti alan bir kadrolu öğretmene ek ders ücreti % 25 fazla ödenirken

neden bu sınıflarda veya okullarda görev yapan ücretli öğretmenler için bu ücret % 25 fazla ödenmeyip

oraya (ücretli öğretmenler hariç) maddesi düşülmüştür? Bu maddeyi kim uygulamaya koymuş neden bu

şekilde vebalin de vebaline girilmektedir? Milli Eğitimdeki bu uygulamaları denetleyecek veya bu haksızlığa

karşı çıkacak hakkaniyetli hiç mi bir yönetici denetleyici bulunmamaktadır? Nerde haktan hukuktan

bahsedenler? Bunlar hak değil mi?

17. DYK Kursları neden sadece sözleşmeli, kadrolu,yüksek lisans yapmış öğretmenlere ve özel okul

öğretmenlerine açılıyor?

 Ücretli öğretmenler için MEB sitesinden Ağustos ayında başvuru butonu açılmıştı başvurularımızı

yapmıştık ancak hemen çıkarılan bir yönetmelikle bu engellendi.( İşlerine geldiği zaman hemen bir konuda

yönetmelik veya yasa koyulabiliyor) Buradan da bizim alın terimizle kazanacağımız üç kuruşu engellemiş

oldular.

Ücretli öğretmenlik yapmayıp atanamayan öğretmen adaylarının vebali ücretli öğretmenlerin boynunda

değildir! Onları biz biriktirmedik! Bizler o okullarda bedavaya çalışırken kimsenin sesi çıkmadı. Şimdi bir hak

talebinde bulunduğumuzda da herkes bize tepki göstermeye başladı!

MEB biriktirdiği binlerce öğretmen adayının sonucunda biz ücretli öğretmenlerin haklarını vermiyor. Bu

insanları biz biriktirmedik, biz sömürülen maaş, ssk, nöbet ücreti, banka promosyonları, aile ve çocuk

yardımlarının karşılığı istiyoruz.

MEB bu emeğimizin karşılığını vermek istemiyor. Bizler hiç olmazsa sosyal medya aracılığıyla sesimizi

duyurabilmeyi, yanlış bilinen doğruları anlatarak bütün toplumun bu sömürüye sessiz kalmayıp

mücadelemize omuz vermesini bekliyoruz. Bizler bu yolda bütün siyasi partilerden, “ben eğitimle ilgiliyim”

diyen bütün sendikalardan ve “ben gazeteciyim” diyen bütün medya çalışanlarından bu sömürünün üzerine

gidilmesi için duyarlılık ve hassasiyet bekliyoruz.

Biz ücretli öğretmenler bu mücadeleyi verirken sistemin kaldırılması için yola çıktık. En büyük desteği

meslektaşlarımız olan kadrolu öğretmenlerden ve rutin atama bekleyen öğretmen adaylarından bekledik.

İçlerinde durumun hassasiyetinin farkında olan az bir kesim olsa da büyük çoğunluğu bize saldırarak kölelik

sistemine evet dedi.

Eğitimin açığını kapatan ücretli öğretmenlerin bu şartlarda çalıştırılmasıyla; sadece maddi olarak değil

manevi olarak sömürülmesine de göz yumuluyor. Erkek öğretmenler çalıştırıldıkları şartlardan dolayı

öğretmenler odasında meslektaşları tarafından her fırsatta küçük düşürülürken, kaderi yöneticinin iki

dudağı arasında olan bayan öğretmenler bazı yöneticilerin her türlü tacizine maruz kalmıştır, kalmaktadır.

Ücretli öğretmenler bir statüye oturtulmadıkça maddi ve manevi sömürü devam edecektir . Nitekim 21

yıldır bu şekilde devam etmektedir. Aklıselim büyüklerimizin bu konuya hassasiyet göstererek eğitimdeki

sömürüden vazgeçirecek ciddi atımlar attırması gerekmektedir.

Ücretli öğretmenlik fedakârlık isteyen bir iştir. Bu şartlarda çalışan bir öğretmenin hayatını idame

ettirebilmesi için ek işler yapmaya ihtiyacı vardır. Herhangi bir iş yerinde sabaha kadar nöbet tutup oradan

okula geçmek zorundadır. Okuldan sonra 3-4 saatlik uykuyla tekrar iş yerine gitmek zorundadır😊

Ya da çalıştığı okulun karşısında çalıştığı sitenin merdivenlerini temizlerken diğer gün okulda öğrencileri

tarafından aşağılanmaya çalışılırken mesleğine olan aşkından olgunluk göstermek zorundadır !! Ya da

kuryelik yaptığı iş yerinde meslektaşlarının bulunduğu okula paket götürürken yaşamış olduğu psikolojik

yıkıma karşı koyacak kadar güçlü olmalıdır! Bütün bunlara katlandıktan sonra velilerin meslektaşlarının

yöneticilerinin ve bütün toplumun takdirini kazanmak için dirayetli bir duruş sergilemelidir! Verilen

örnekler bizzat bu olayları yaşamış ücretli öğretmenler tarafından bizlere aktarılmıştır.

Biz ücretli öğretmenler net bir şekilde söyleyecek olursak talebimiz şudur: Bu mücadelede kalıcı

istihdam ve özlük haklarımızın verilmesini isterken sadece içinde bulunduğumuz zamanın değil

,geçmiş dönemlerdeki haklarımızın da verilmesini talep ediyoruz.

2.2018 ATAMA MAĞDURİYETLERİ

2018’de emek ataması diye ücretli öğretmenlere 5 bin kontenjan ayrılmıştır. Bu atamadan büyük

mağduriyetler doğmuştur. En çok emek verenler okullarda halen ücretli öğretmen olarak sürünmektedir.

Verlien 5 bin kontenjan tam olarak doldurulmayıp doldurulan kontenjanlara da mağduriyet doğuran

atamalar yapılmıştır.

3.YASALAR

Öğretmenlerin haklarını düzenleyen BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel haklar Sözleşmesinin 13. Maddesinde

Öğretim personellerinin maddi koşullarının sürekli olarak iyileştirileceği

UNESCO ve Uluslararası Çalışma Örgütü’nün(İLO) öğretmenlerin hakları ve statüsüne ilişkin tavsiye

kararlarında öğretmenlerin haklarını koruyan yasaların çıkarılması hükümleri bulunmaktadır.

Anayasanın 49. maddesi çalışanların hayat seviyesini yükseltmeyi, işsizliği önlemeye elverişli bir ortam

yaratmayı ve çalışma barışını sağlamak için gerekli tedbirleri almayı;

Anayasanın 55. maddesi; çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal

yardımlardan yararlanmaları için gerekli tedbirler almayı devletin yükümlülüğü olarak tanımlamıştır.

TTK Üzülmez Müessesi’nde gerçeğini aratmayan yangın tatbikatı TTK Üzülmez Müessesi’nde gerçeğini aratmayan yangın tatbikatı

Anayasa, uluslararası sözleşmeler, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesinin 23. maddesinde yer alan cümle

şudur: ‘’Herkesin hiçbir ayrım gözetmeksizin, eşit çalışma karşılığı eşit ücrete hakkı vardır ve çalışma

herkesin kendisine ve ailesine insanlık onuruna uygun bir yaşayış sağlayan, gerekirse her türlü sosyal

güvenlik araçlarıyla da desteklenen bir ücrete hakkı vardır.’’

Bu kadar uluslararası antlaşmalarda imzası olan devletimizin kendi eğitimcilerine reva gördüğü bu

haksızlıklar silsilesine yine çözüm önerileri (!) bu işin en yetkili makamlarınca verilen cevaplar da şu

şekildedir:

3. Çözüm Noktasında Verilen Cevaplar

 Ben bu makamda oturduğum sürece size hiçbir şey vermem

 Sen dilenci misin?

 Gidip limon satın ya da inşaatta çalışın

 10 yıl ücretli öğretmenlik yapmış yani bedavaya çalışmış evi başına yıkılmış çadırdaki depremzede

ücretli öğretmene sen beleş bir kadro talebinde mi bulunuyorsun? Diyerek bir kez daha enkaz

altında bırakılarak çaresizliğe itilmiştir.

 Ömrünü okullara veren ücretli öğretmene “ yapmasaydın” denilerek vatanına, milletine, bayrağına

hizmet eden fedakâr ücretli öğretmen bir kez daha emeğinin altında ezilmiştir.

 Ücretli öğretmenlik diye bir şey yoktur!

 Git tweet at!

 Muhalefeti harekete geçir

 Bize rapor gönder

 Girişimci olun devlet girişimcilere şu kadar destek veriyor vs.( Biz bunca yıl neden okuduk o

halde? )

Bunlar çözüm noktasında muhatabımız olan yetkililerden aldığımız cevaplar! soruna çözüm üretmesi

gerekenler, bu cevaplarla bizi geçiştirerek bu kölelik sisteminin içerisinde bizi sömürmeye devam

etmişlerdir.

Peki bu işin çözümü nedir?

Çözüm 1: Eğitimde kölelik sistemine bir önce son verilerek sistem içerisinde sömürülen öğretmenlerin

geçmişe yönelik tüm hakları teslim edilmelidir!

Çözüm 2: Ücretli Öğretmenlerin okulda geçen yılları KPSS puanına eklenmelidir. Yıllara göre verilecek

puanlar mağduriyetleri de ortadan kaldıracaktır. Çok çalışana yüksek puanlar eklenecekken az çalışana az

puan eklenecektir. Puanların dönemlik verilmesi daha doğrudur. Yani her dönem için belli bir puan. Bu

puanlamalar ücretli öğretmenlerden kısıtlanan maddi ve manevi kaybı giderecek seviyede olmalıdır!

Çözüm 3: Geleceksiz bir iş olamaz! Madem bu sistem kaldırılamıyor. Sistemin önü açılmalıdır. Belli bir süre

yapanlar direk kadroya geçmelidir. Belirlenen sürelerin altında çalışanlara bir sözleşme imzalanmalı eksik

günler tamamlandıktan sonra onlarda kadroya alınmalıdır. 20 yıl çalışanın bile bir yere varamadığı göz

önünde bulundurulunca bu da bir çözüm yolu olabilir.

Ücretli Öğretmenlik sistemi adı altında geçmişini kararttığınız öğretmenlerin bir de geleceklerini

karartmayın. gelecek umut demektir, bari umudumuzu elimizden almayın !!!"

Editör: Bilge ÖZKUL