Adalet ve Kalkınma Partisi Milletvekili Muammer Avcı, TBMM’de yemin ettikten sonra ilk röportajını Halkın Sesi Yazı İşleri Müdürü Cevdet Akgün’e verdi.
Zonguldak-Filyos yolundan, hastane sorununa, doğalgazdan istihdama kadar merak edilen soruları cevaplayan Avcı, “Sinop’tan başlamak üzere Kastamonu, Zonguldak, Akçakoca, Karasu, Kocaeli, Ağva-Şile ile üçüncü köprüye uzanan Doğu Karadeniz sahil yolu batı aksının da bir parçası olacak burası. Bizim makro plandaki düşüncemiz, nasıl Düzce transit yol üzerinde bir il ise, Zonguldak’ı transit yol üzerinde bir il haline getirmek durumunda olacağız. Tüm bunları toparladığımız da gerek Türkiye’nin en büyük üçüncü limanının orada oluşu, gerek endüstri serbest bölgenin orada oluşu, acentecilik, ağır sanayi ve yan sanayi gibi unsurlar, ülkemizin orta ve güney Anadolu da bulunan fabrikaların yoğun olduğu iş adamları Zonguldak’ı tercih edecek hale gelecek. Zonguldak Batı’ya açılan bir kapı olacak. En yakın lokasyon Zonguldak olacak liman kenti olduğu için” dedi.
Avcı, vekil olup TBMM’de yemin ettikten sonra Zonguldak’a ilk gelişinde öncelikli olarak Asri Mezarlığında Merhum Babası Talip Avcı ve Merhum annesi Hacı Feride Avcı’nın mezarlarını ziyaret ederek Fatiha okudu.
Anılarla başlayan röportaj yolculuğumuzda dün ve bugüne dair düşüncelerini Halkın Sesi Gazetesi Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Cevdet Akgün’e değerlendiren Muammer Avcı, Zonguldak ile Cumhurbaşkanı Erdoğan arasında köprü olmaya hazırlanıyor.
HASTANE SORUNU KALMAYACAK
Yeni kabinenin oluştuğunu ve Türkiye’de olduğu gibi Zonguldak’ta başlanmış ve yapımı devam eden hiçbir yatırımın durmasının söz konusu olmadığını kaydeden Avcı, “Sağlık Bakanımız Dr. Fahrettin Koca makamında ziyaret ettik. Yeni hastane binasının ihtiyaçları karşılamadığını söyledik. Eski binanın deprem risk raporuna göre hareket edeceğiz. Rapora göre yıkıp ya yenisini yapacağız yada baştan aşağıya tadilat yapıp yenileyeceğiz. Her iki durumda da çocuk ve kadın hastalıkları hastanesini buraya taşıyacağız. Amelebirliği Hastanesini boşalttık burayı da Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesine taşımayı planlıyoruz. Sayın Bakan bu konuda ilgili birimlere gerekli talimatları verdi. Göğüs hastalıkları ve Fizik tedavi merkezine olan ihtiyacımızı da Sayın Bakana aktardık. Ticaret Bakanımız Sayın Prof. Dr. Ömer Bolat ile de görüştük. Yatırımcıları bölgeye çekme konusunda fikir alış verişinde bulunduk. Seçimlerde yüzde 54.8 oranındaki oyla halkımız bizlere ve Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’a olan inancını ve güvenini tazeledi. 2018’de 208 bin olan oyumuz 2023’te 212 bine çıktı. Bizlere verilen bu yetkiyi TBMM en iyi şekilde değerlendireceğiz ve bölgemizi Türkiye’nin parlayan yıldızı yapma yolunda elimizden geleni yapacağız. 1 Nisan 1924’te kurulan Cumhuriyetin ilk vilayeti Bakanlar, Başbakanlar ve Meclis Başkanları çıkarmış bir ilimiz. AK Parti iktidarına yani 2002’ye kadar Zonguldak’ta 14 km bölünmüş yol vardı. 21 yılda bu seviye 199 km çıkarıldı. 2002’ye kadar 6 adet karayolu tüneli mevcuttu. Şuan ise 26 karayolu tünelimiz var. 2027’de ise bu sayı 42 olacak" dedi.
ZONGULDAK-FİLYOS 16 DAKİKAYA DÜŞECEK
Akgün: Filyos-Zonguldak karayolu ne zaman tamamlanır?
Avcı: Bilindiği üzere Zonguldak Filyos arasında 3 etaptan oluşan bir imalat söz konusu. Bunlardan ilk etabı olan Zonguldak-Kilimli arasındaki etap şuanda halkımızın hizmetine girdi. Vatandaşlarımız 4 dakika da Kilimliye ulaşabiliyorlar. Şuandaki çalışma ise Kilimli ile Filyos arasında. Oda 2. ve 3. Etap şeklinde devam ediyor. 2. Etap dediğimiz yer Kilimli ile Muslu arasında. Burada 2 tüp çalışmamız devam ediyor yan yana. Zonguldak-Filyos istikametinde sol tüpte 950 metrelik tünel açımı gerçekleştirilmiş durumda. Zonguldak-Filyos istikametindeki sağ tüpte ise 800 metrelik tünel açımı gerçekleştirildi. Yani 1750 metrelik şuan Kilimli ile Muslu etabında yapılan çalışmada tünel açımı gerçekleşmiş durumda. Ve burada şuanda 168 kişiyle firma çalışıyor. Gece gündüz esasıyla bu çalışma devam ediyor. Diğer yandan 3. Etap projesi ise Muslu ile Filyos arasında toplamda 7 tane gidiş 7 tane dönüş olmak kaydıyla toplamda 14 tüplü bir çalışma söz konusu. Ve buradaki çalışma ise dün itibariyle 5410 metrelik tünel açımı gerçekleşmiş durumda. Ve yine aynı tünellerde bizim tünel içi nihai kaplama dediğimiz son kat kaplama da bin metrelik mesafe kaydedildi. Buradaki tüneller Gökçebey-Karabük arasındaki gibi kısa tüneller değil. Buradaki ilk tünel 1700 metre sonraki 2500 metre sonraki 1200 metre bir sonraki 800 metre, 400 metre, 440 metre ve 2200 metreden oluşan tüneller. Ayrıca yine bu etapta bir adet karayolu köprüsü bir adet de demir yolu köprüsü bulunuyor. Buradaki çalışmalarda 340 kişiyle çalışıyoruz. Yine gece gündüz esasıyla devam ediyor bu çalışmalar. Bunun dışında Saltukova ile Filyos Vadisi Projesini birleştirecek olan 8.1 kilometrelik bir çalışma daha şuan söz konusu. Burada da sıralı 4 tane köprüden geçmek suretiyle beraber Saltukova yol ayrımından Filyos’a ulaşmak söz konusu olacak.
“ÇALIŞMALAR AK PARTİ İKTİDARINDA VÜCUT BULACAK”
Akgün: Ereğli-Devrek yolu ne olacak?
Avcı: Diğer bir konu Devrek-Ereğli arasındaki yol biliyorsunuz. Buradaki yol yılan hikayesine dönmüş yol olarak adlandırıldı yıllarca. Bu anlamda biz şuan itibariyle Devrek ile Vakıf Köy arasındaki 17 kilometrelik yolun kaplamasını bitirdik. Şuandaki çalışma Vakıfköy ile Armutlucuma arasında devam ediyor. 6 kilometrelik etap. Burada an itibariyle 9 ekskavatör, 2 loder, 2 dozer, 22 tane de kamyonla beraber bu imalat devam ediyor. Allah nasip ederse buradaki çalışmalar da bayram öncesi de 2,5 kilometrelik kısmın asfaltını dökeceğiz. Bayramdan hemen sonra da 5 kilometrelik asfaltın serimi devam edecek. Şimdi üst yüzey çalışmaları, mekanik serme işleri devam ediyor. Bu yolu bitirmek AK Parti iktidarımıza, Cumhurbaşkanımızın tensipleriyle riyasetinde yürüyen bu çalışmalar, AK Parti iktidarında vücut bulacak, tamamlanmış olacak.
“ZONGULDAK’I ENERJİ ÜSSÜ HALİNE GETİRMEK İSTİYORUZ”
Akgün: Bu projelerin Ekonomik kriz sebebiyle Durması söz konusu olabilir mi?
Avcı: Bununla alakalı şunu söyleyebiliriz. Yakın dönemde sayılabilecek bir pandemi krizi yaşadı ülkemiz. Arından sel felaketleri, diğer taraftan yangınlar değişik felaketlerle karşı karşıya kaldık. Ülkemiz bu anlamda felaketler ülkesi. Son olarak da 500 bin metrekarelik alanı kapsayan 11 ilde gerçekleşen “Asrın Felaketi” tabir ettiğimiz deprem felaketleri oldu. Buradaki yıkım büyük. Enerjimizin büyük kısmını buralara harcayacağız. Biz hükümet olarak seçim öncesinde vermiş olduğumuz vaatler ile ilgili zaten önümüzdeki haftadan itibaren Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde genel kurulda gereken adımları atacağız. Ve bu bağlamda ana unsurlar haricinde birçok yeni proje noktasında başlangıçlar gerçekleşmeyecek. Bunun dışında şuanda süre gelen bütün yatırımlar ülkemizde devam etmekte. Bu işte Zonguldak’ta devam edecek. Biz bunların takipçisi olacağız. Bizim büyük bir hedefimiz var. Zonguldak’ı Türkiye’nin gelecek yüzyılında enerji üssü olan bir Zonguldak haline getirmek istiyoruz.
“GÜNDE 40 MİLYON METRE KÜPLÜK DOĞALGAZI ZONGULDAK’TAN ÜLKEMİZE GÖNDERECEĞİZ”
Akgün: Doğalgaz ile ilgili birçok söylenti var. Gerçekten gaz çıkartılmadı, Rusya’nın gazını kullanıyoruz diye konuşuluyor. Biz Rusya’nın gazını mı yakıyoruz?
Avcı: Bugünde ben oradaydım. Oradaki meseleyi biz halkımıza her fırsat bulduğumuzda anlatmaya çalışıyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan en son Filyos ziyaretinde günde 10 milyon metre küp doğalgazın salınımıyla alakalı töreni gerçekleştirdi. Şuanda her gün 10 milyon metre küp doğalgaz ana terminaline BOTAŞ vesilesiyle ulaşıyor. Tabi bu karadan 174 kilometre açıkta, denizde gerçekleşen, denizde 200 metre dibinde orada bir enerji ünitesi oluşturuldu. Şuanda orada 10 tane büyük vana söz konusu. Bu 10 vanadan çıkan doğalgazın işlenmesi, Birinci fazda 450 bin metre alanda karada bu işlem gerçekleşiyor.51 gemi ile 30 tane kuyunun açılması devam ediyor. Bununla eş zamanlı olarak kara da ikinci faz ünitenin kurulması söz konusu olacak. Bu bittiğinde 30 kuyudan 30 milyon metre küplük doğalgazında sisteme dahil söz konusu olacak. Yani bugün için 10 milyon metre küplük doğalgaz çıkıyor. 2. Faz tamamlanınca 30 milyon metre küplük doğalgaz daha çıkacak. Günde 40 milyon metre küplük doğalgazın salınımını Biz Zonguldak’tan ülkemize göndermiş olacağız. Bu ne anlam ifade eder? Türkiye’deki bütün konutlarda yılda kullanılan doğalgaz miktarı 20 milyar metre küp. Siz günde 40 milyon metreküp doğalgazı sisteme dahil ettiğinizde bu yılda 15 milyar metre küp doğalgaz yapar. Yani Türkiye’nin bütün konutlarında 20 milyar metre küp doğalgazın %75’lik kısmını siz Zonguldak’tan karşılamış olacaksınız.
Bu konuya şöyle de bakabiliriz. Siz her yıl doğalgaza 60 milyar dolar dışarıya bedel ödüyorsunuz. Bu rakamın ne kadar bir kısmı bizde kalacağını siz tasavvur edin. Artık kendi kendine yetebilen bir Türkiye planladığımız için bu anlamda Zonguldak burada nasıl ki geçmiş yüzyılında kömürün, termik santralin, demir çeliğiyle beraber geçmişin enerji üssüyse yeni yüzyılda da Türkiye’nin de enerji üssü olmaya devam edecek.
“OLAYLARA SOMUT BAKMALIYIZ”
Akgün: Zonguldak hep ihmal edildi, geriye bırakıldı. Artık Zonguldak’ın kaderi değişiyor mu?
Avcı: Bunu anlatırken somut bir şekilde anlatmak gerekir. Az önce bahşetmiş olduğum karayolları ile alakalı çalışma aslında bizim istihdam yükümüzde hafifletmiş olacak. Şuanda Filyos Vadisi projesinin olduğu yer de Türkiye’nin üçüncü büyük deniz limanı var. Bu liman yılda 25 milyon ton yükleme ve elleşme kapasitesi sahip bir liman. 25 metre kırat derinliğiyle 1600 metre konteynır bagaj lama alanıyla Türkiye’nin üçüncü büyük deniz limanını inşa ettik. Ve bizim planımız 6 milyon metre küp endüstri bölgesi, 4 milyon metre küp serbest bölge ve inşallah orada 50 bin konutluk yerin tahsisi yapıldı. Bu ne demek buradaki doğacak istihdamdan hepimizin tahmin ettiğini gibi Bartın, Çaycuma, Gökçebey ve Devrek faydalanacak. Biz istiyoruz ki buradan doğacak istihdam tüm ilimizdeki, yani Kilimlimize, Kozlu’muza, Ereğli’mize Merkezimize, Beycuma Beldemize, Karamaz beldemize de ilçelerimize yarasın buradaki istihdam. Bu bağlamda da Zonguldak’ta İkinci Makas mevkiinden Filyos Vadisi Projesi’ne 16 dakikalık sürede geçmek mümkün olacak. Bu projelerin tamamlanmasından sonra. Dolayısıyla burada Orman noktasında da Türkiye’nin en yoğun ormanları Karabük Yenice Ormanları. Ağır sanayi, Yan sanayi gibi muazzam bir sanayileşme olacaktır. Şunu biliyoruz ki kapitalistler cimridir. Gerek Rusya’ya gerek Ukrayna’ya gerek Doğu Avrupa ülkelerine ihracatta bulunan firmalar, ülkemizin güney hattından bulunan iller, bizim hemen deniz limanımızda bulunan lokasyonda fabrikalarını kurmak isteyecekler. Neden? Nakliyeden dolayı operasyon maliyetlerinin düşmesi noktasında Zonguldak tercih edilen bir il olacak.
“ZONGULDAK BATI’YA AÇILAN BİR KAPI OLACAK”
Akgün: Karayollarında yapılan bu yatırım Batı Karadeniz Sahil Projesi kapsamında mı?
Avcı: Az önce bahsettiğim yol konusu ile ilgili ise Karadeniz sahil yolunu biliyorsunuz. Sinop’tan başlamak üzere Kastamonu, Zonguldak, Akçakoca, Karasu, Kocaeli, Ağva-Şile ile üçüncü köprüye uzanan Doğu Karadeniz sahil yolu batı aksının da bir parçası olacak burası. Bizim makro plandaki düşüncemiz, nasıl Düzce transit yol üzerinde bir il ise, Zonguldak’ı transit yol üzerinde bir il haline getirmek durumunda olacağız. Tüm bunları toparladığımız da gerek Türkiye’nin en büyük üçüncü limanının orada oluşu, gerek endüstri serbest bölgenin orada oluşu, acentecilik, ağır sanayi ve yan sanayi gibi unsurlar, ülkemizin orta ve güney Anadolu da bulunan fabrikaların yoğun olduğu iş adamları Zonguldak’ı tercih edecek hale gelecek. Zonguldak Batı’ya açılan bir kapı olacak. En yakın lokasyon Zonguldak olacak liman kenti olduğu için. Dolayısıyla Zonguldak’ın önünün çok açık olduğunu düşünüyorum.
“KALİFİYE ELAMAN İHTİYACINI GİDERECEĞİZ”
Akgün: Zonguldak’ta kalifiye eleman sıkıntı var. Dışarıdan insanlar geliyor. Meslek okullarının olmaması handikaplarımızdan birisi. Bu konuda bir çalışma yapacak mısınız?
Avcı: Bunun ilgili çalışmalar başladı. Biz Türkiye’nin ilk Tematik Lisesi’ni Türkiye Petrolleri Anonim Ortakları (TPAO) vesilesiyle Filyos’ta yapımına başladık. 24 derslikli bir okul oluşturuluyor. Okulda istihdam garantili bir okul olacak Burada doğalgaz sistemleriyle alakalı, iklimlendirmeyle alakalı bir okul. Buranın tamamlanmasından sonra orada okuyan kardeşlerime iş sağlamış olacağız. Aynı çalışmayı Çaycuma’da da yapıyoruz. Türkiye’nin en büyük ihtiyaçlarından biri az önce de sizin dediğiniz gibi ara eleman. Bu Bağlamda Türkiye genelinde zaten bir çalışma yapılıyor. İlimizde de bu çalışmaları yapıyoruz.
GÖKÇEBEY KÖPRÜSÜNÜ YAPACAĞIZ”
Akgün: Neredeyse çökmek üzere olan Gökçebey Köprüsü ile ilgili bir çalışmanız var? Gökçebey Köprüsü yapılacak mı?
Avcı: Sizin de dile getirdiğiniz, Devrek Köprüsü söz konusuydu. Basınımız halkın burayla ilgili büyük bir ihtiyaç duyduğunu söylemişti. Biz DSİ ile güzel bir çalışma gerçekleştirdik. Bundan bir buçuk ay öncesi buradaki köprüyü aktif hale getirdik. Şehit Ömer Halis Demir Köprüsü adını da koyduk orada. Oradaki bütün insanlarımız rahat ettiler, özellikle üniversite. Aynı rahatlığı Gökçebey İlçemiz içinde planlıyoruz. Bölge milletvekillerimiz ile birlikte dillendirdik. İnşallah bakanlıkların konuşlanmasıyla bu konuyu dile getirip halletmek istiyoruz.
“LİYAKATLİ KARDEŞLERİMİZİN İŞBAŞI YAPMASINI İSTİYORUZ”
Akgün: TTK yeniden yapılanma gidilecek mi? İşçi alımlarında köyler mi yararlanacak? Yoksa dışarıdan kazma tutmamışlar mı yararlanacak? Bununla ilgili neler yapacaksınız?
Avcı: Biz bunları yaşayan iktidarız. Bu zorlukları biliyoruz. Bin işçi sözü vermişti Sayın Cumhurbaşkanımız. Tabi deprem bölgesinde işçi kardeşlerimizin cansiperane gayretlerinden sonra Zonguldak TTK işçileri kahraman olarak anılmaya başladı. Bu hassasiyet göz önünde bulundurularak işçi sayısını 2 bine çıkarttık. Seçim öncesi bunun müjdesini Cumhurbaşkanı arz ettiler. Alınacak elemanlarla ilgili biz şunu istiyoruz. Zonguldak’ta bir kültür var. TTK ile ilgili, kazmacılar, domuz damcılar dediğimiz. Hatta böyle anılan köylerimiz var. Biz bunları ıskalamak istemiyoruz artık. Burada yapılacak kura sisteminden öncesinde kuraya katılacak arkadaşlarla alakalı fiziki anlamda mülakat planlaması ve sonrasında kura yapmayı düşünüyoruz. Bu konuyla ilgili adil bir dağılım gerçekleştirmek istiyoruz. Liyakatli kardeşlerimizin iş başı yapmasını istiyoruz. Çünkü işe başlanıyor. 3 aylık bir intibak süresi söz konusu. Bu 3 ay geçtiğinde ben bu işi yapamıyorum dediği nokta da artık onun yerine bir eleman alınması mümkün olmuyor. Dolayısıyla bu işçi sayımıza da, istihdamımıza da olumsuz yansıyor. Bu işi yapabilecek, fiziksel güce sahip arkadaşlarımızdan müteşekkil alım yapmayı ve adil bir şekilde ilçelerimize dağılımını gerçekleştirmek istiyoruz.”
(Röportaj: Cevdet AKGÜN)