Eğitim Sen Genel Merkezi, 6 Şubat depremlerinin ikinci yılında, deprem bölgesinde öğrenci ve eğitim emekçilerinin durumuna ilişkin hazırladığı raporu kamuoyuyla paylaştı. Raporda Adıyaman, Hatay, Malatya, Osmaniye ve İskenderun’da deprem sonrasında eğitimde yaşanan temel sorunlar, fiziki altyapı eksiklikleri, öğretmen ve öğrenci sorunları, hijyen ve barınma sıkıntıları ele alındı.
Millî Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) verilerine göre, deprem bölgesindeki birçok okulun ya tamamen yıkıldığı ya da ağır hasar gördüğü ancak aradan iki yıl geçmesine rağmen hâlâ birçok okulun yeniden inşasının tamamlanmadığı ifade edine raporda, illerdeki okulların durumu ve fiziki altyapı sorunlarını şöyle sıralandı;
HATAY: Deprem öncesinde 14 bin 724 olan derslik sayısı 8 bin 45’e düşmüştür. Dersliklerin yüzde 45,4’ü kullanılmaz hale gelmiştir. 210 okul binası ya tamamen yıkılmış ya da kullanılamaz hale gelmiştir. 180 okul ise orta hasarlıdır. Güzel Sanatlar Lisesi konteyner alanlarda eğitim verirken, Osman Ötken Anadolu Lisesi, Rauf Bey Gemisi'nde eğitim görmek zorunda kalmaktadır. İkili eğitim uygulaması yaygınlaşmış, öğrenciler sabah karanlıkta okula gitmek ve akşam geç saatlere kadar derste kalmak zorunda bırakılmıştır. Laboratuvar, kütüphane ve sosyal alan eksiklikleri, eğitimin niteliğini düşürmektedir. Hatay’da birçok okulun birden fazla okul tarafından kullanılması ve sınıf mevcutlarının artması hijyen sorununu büyütmüştür. MEB, tasarruf tedbirleri gerekçesiyle İUP (İşgücü Uyum Programı) kapsamında güvencesiz ve düşük ücretli temizlik personeli görevlendirmiştir. Veli ve öğretmenler, ek ödeme yaparak temizlik hizmetlerini finanse etmek zorunda bırakılmıştır.
ADIYAMAN: Adıyaman’da toplam 801 okuldan 392’si hasarsız, 287’si az hasarlı, 41’i orta hasarlı, 63’ü ağır hasarlı ve 14’ü yıkıldı. Deprem sonrası 54 okul tamamlanmış, 38 okulun inşaatı devam ediyor, 5 okul ihale sürecinde, 11 okulun güçlendirme çalışması devam ediyor, 15 okulun toplu konut alanlarında yapılması planlanıyor, 3 okul konteynırda eğitim görüyor, 13 okul prefabrik ve çelikten yapıldı. Güçlendirme çalışmaları yapılan bazı okullarda, hatalı uygulamalar nedeniyle kamu zararı oluştu. Okullara bağlı pansiyonların güçlendirme çalışmaları devam ediyor, öğrenciler farklı pansiyonlara yerleştirildi ve bu durum ulaşım sorunlarına neden oldu. Kalıcı yaz saati uygulaması ve ikili eğitim nedeniyle öğrenciler erken saatlerde karanlıkta okula gitmek zorunda kalıyor. Kütüphane ve laboratuvar gibi ortak alan eksiklikleri eğitimde eşitsizliği artırıyor.
İSKENDERUN: 10 okul henüz eğitime açılmamış, öğrenciler farklı okullara yönlendirilmiştir. Konteyner sınıflarda eğitim devam etmektedir. Klima ve havalandırma eksiklikleri, özellikle yaz aylarında sınıfları yaşanmaz hale getirmektedir.
MALATYA: 17 okulda hâlâ konteyner sınıflar kullanılmaktadır. 18 okul tamamen kapalı, güçlendirme veya yeni bina inşaatı bulunmamaktadır.
OSMANİYE: Hasarlı okullarda eğitim yapılmamakta, öğrenciler farklı okullara yönlendirilmiştir. Deprem sonrası öğretmen ihtiyacı bulunmamaktadır ancak öğrenciler servislerle taşınmaktadır. İnternet altyapısı tamamlanmış ancak barınma sorunları kısmen devam etmektedir.
OKULLAŞMA ORANI DÜŞTÜ
Raporda, deprem nedeniyle evlerini kaybeden birçok ailenin hâlâ kalıcı konutlara yerleştirilemediği, bu durumun öğrencilerin düzenli ve sağlıklı şekilde eğitim almasını engellediği belirtildi. Eğitim emekçileri açısından da benzer bir sorunun söz konusu olduğu, deprem bölgesinde öğretmen açığının ciddi boyutlara ulaşmasının temel nedenlerinden birisi de mevcut fiziki koşulların yetersizliği olduğu i…