Zonguldak'ta Erdemli tabanvay dönemi Zonguldak'ta Erdemli tabanvay dönemi

Akşam yemekli veda partisi Vehbi Koç’un köşkünde yapılmaktadır. Vehbi Koç Hamilton şirketinin temsilcisidir ve işlerini yürütmektedir. Hüsnü Cavit Kalafat şirketin sahibi olan Mr. Hamilton’un hem şoförü hem de tercümanıdır. “Amerikalılardan kısa sürede İngilizce de öğrenmiştir.” Zonguldak’ta kaldığı sürece Mr. Hamilton Hüsnü Kalafat’ı yanından ayırmamakta, özellikle sık-sık Ankara ve İstanbul seyahatlerinde ki günün zor koşullarında, 1951 model “Zonguldak 807 H” plakalı Mercury otomobil ile seyahat etmektedirler.
Mr. Hamilton, 1951 yılından itibaren Hamilton firmasında çalışan Hüsnü kalafat’a sevgi ile yaklaşmaktadır, işte o veda yemeğinde bir ara gözleri Hüsnü Kalafat’a takılır ve yanına çağırır.
Hüsnü “bizim işimiz bitti, gidiyoruz, sen ne yapacaksın, gel seni Amerika‘ya götüreyim” der, Hüsnü Kalafat Amerika teklifini nazikçe reddeder…
Peki der Mr. Hamilton, “benden istediğin bir şey var mı?” diye sorar. Kalafat, bundan sonra bir otomobil sahibi olabilirse taksicilik yapmak istediğini söyler. Mr Hamilton,” bizim otomobil işini görür mü?” deyince Kalafat müthiş heyecanlanır, çünkü çil-çil Mercury, değil Zonguldak ‘ta, ülkede çok az sayıdaki, çok konforlu ve sağlam bir otomobildir.
Hüsnü Kalafat heyecanını zorlukla yenerek, böyle bir teklife çok sevindiğini söyleyince, Mr Hamilton bastonu ile yere vurarak Gem, Gem diye seslenerek şirketin müdürü Mr Gametry’i yanına çağırarak, Zonguldak’a dönünce otomobili Hüsnü’ye vereceksin der.
Hüsnü Kalafat dönüşte heyecanla, çağrılarak otomobilin kendisine teslim edilmesini bekler, nihayet beklediği haber gelir, Mr Gametry odasına çağırarak, otomobilin teslimi için gerekli muameleyi yap der. Bunun üzerine Hüsnü Kalafat, belediyeden devir işlemlerini yaptırarak, 1955 yılında taksi plakası alır.
Hüsnü Kalafat, bugün halen durak hizmeti veren Merkez Taksi durağı kurucusu ve 1956 yılındaki yeni kanunla ismi değişen Şoförler Derneği’nin kurucu başkanıdır…
ZONGULDAK ŞOFÖRLER DERNEĞİ…
1956 öncesi Zonguldak şoförler cemiyeti Başkanı EKİ Garaj Amiri Fazıl Ocakçı idi. Dernekler yasası çıkınca 1956 yılında Şoförler Derneğine dönüştü. Hüsnü Cavit Kalafat o tarihte 1951 model Mercury arabası ile taksicilik yapmaktadır. Galatasaray lisesinden Fransızcası ile, “o günlerin Zonguldak’ında yabancıların da bulunduğu düşünülürse” aranan, iyi iş yapan bir taksicidir. Kurucu Başkan olarak Genel Kurulda seçilir. Yönetim kurulunda Ramis Acar (Davut Acar’ın babası, sonradan babamın iş ortağı), Kemal Şensöz (26 Kemal), Kemal Günaydın (Kürt Kemal), Yılmaz Demir, Mustafa Aksoy (katırcı Mustafa), İsmet Kodal bulunmaktadır. Şöförler Derneği Esnaf Kefalet Kooperatifine bağlı bir dernektir. Hüsnü Kalafat 1965 yılına kadar başkanlık yapar. Taksici esnaflığını bırakıp, EKİ’ye sürveyan olarak işbaşı yapınca dernekten ayrılır.
Sonra yapılan kongrede Abdullah Güner Başkan seçilir. Birkaç yıl kurumda sürveyan olarak çalışan Hüsnü Cavit Kalafat, sonra Karanakliyat İşletme şefi olur, 1979 yılında emekli olana kadar bu görevi yapar.
Yüksel Yıldırım-2019
Fotoğraf: Hüsnü Kalafat ve oğlu Zafer Kalafat
Zonguldak Nostalji