Güntepe Caddesi: Zonguldak’ın 85 Caddesinden ve bağlı olduğu Bağlık Mahallesindeki üç Cadde’den biri.
Güntepe Caddesi ismini alan bu yol en az 140 yıllık.
1930 lu yıllara kadar şimdi var olan Zonguldak –Kilimli-Karadon-Gelik arası yol yoktu. Zonguldak Gelik arası ulaşım, Kırat üzerindeki yoldan yani şimdi ismi “Güntepe Caddesi” olan yoldan sağlanırdı. Eski kayıtlarda ‘Ağız Diş Sağlığı Merkezi’nin önündeki ana caddenin ismi “Gelik Şosesi” olarak geçer.
Güntepe Caddesi yolu; Zonguldak’ın üç büyük “Mükellef yolları”ndan biri olma özelliğini de taşır.
Zonguldak’ın üç büyük Mükellef yolları. Yani 40 lı yılların başında parası olmayanların zorla yollarda çalıştırıldığı yıllar. Bu yıllarda yaptırılan yollar:1-Zonguldak/Çaycuma,2-Zonguldak/Beycuma, 3-Zonguldak/Ereğli yolu.
Güntepe Caddesi devamında bulunan Köroğlu Köyü Zonguldak’tan 18 km. Sapça Köyü 20 km. uzaklıkta.
Şimdi kullanılan ve Karamandan geçen yeni yol öncesi Çaycuma, Bartın’a ulaşım bu Güzergahlar üzerindenyapılırdı.
Ankara’ya, Gaca yolundan, meşhur “Gaca Bayırı”ndan gidilirdi.
Güntepe ve çevresindeki yerleşkelerle ilgili tarihe ışık tutan anlatılar.
Çatalağzı/Doğancılar Köyünden 1890 doğumlu Yakup Toraman adlı maden işçisi o yıllara ait anlattığı anılarının birinde Güntepe’nin de içinde olduğu Kırat bölgesinden Karadon/Damarlıya bir yol indiğini ve Zonguldak’a gelip giderlerken bu yolu kullandıklarını anlatır.
“Kırat” adını telaffuz edenlerden biride Zonguldak’ta Fransız işgaline karşı halkı örgütleyen, Müdafaa-i Hukuk kurucusu ve Zonguldak Müftüsü İbrahim Akça’nın kardeşi Merkez Çağlı köyünden 1877 doğumlu Halil Akçadır. Halil akça anılarında:
“Kırat” adının 1900 yılından önce de kullanıldığını ve yüksek-ıssız-tepelik yer anlamına kullanılan “Kıran”dan geldiğini söylüyor.
Güntepe Caddesi ile ilgili bu kadar bilgiyi neden verdik.
Amacımız yaşadığımız kentin en ücra köşelerine kadar gitmek. Hep öyle yapmaya çalıştım. Kentimin en ücra sokaklarına gittim, gördüklerimi hiç abartısız hatta eksik yazdım. Gidip gördüklerim arasında güzellikleri yazdığımda da çirkinlikleri yazdığımda da bana kızanlar oldu. Olsun bu eleştirilerin her biri benim için onur oldu.
Evet, neden Güntepe Caddesi?
Bağlık Mahallesine bağlı olan ve Rat son duraktan başlayan Güntepe Caddesi 8 Km. Güntepe Caddesinin 7 km’ sinde bulunan 420 Sokak ayrımına kadar Zonguldak Belediyesi Halk Otobüsleri yakın zamana kadar sefer yapıyordu. Yolların çok bozuk olması nedeniyle halk otobüsleri servisten çekildi şimdi Rat Dolmuşları servis yapıyor.
Yollar bozuk. Hemde öyle önemsenmeyecek gibi de değil. Yol boyunca sanki bomba atılmış gibi.7 kilometre boyunca abartısız ortalama her on metrede yol ortasında ve kenarlarında öyle bir çukurlar var ki, hani deyim yerindeyse su dolu bu çukurlara bir çocuk düşse boğulur.
Bu yoldan yabancılar değil genellikle yol boyunca var olan konutlarda ikamet eden yurttaşların araçları çalışıyor. Yurttaşların kendi araçları yanı sıra yol boyunca var olan kömür sahalarına ait büyük tonajlı onlarca kömür kamyonu 24 saatte onlarca sefer yapıyor. Her kamyon- her araç geçtiğinde yerden kalkan toz bulutu nedeniyle göz gözü görmüyor. Kadınlar evlerinin camlarını açamıyor, dışarıya çamaşır asamıyor. Araç sahipleri bozuk yol nedeniyle devamlı arıza yapan araçlarına para yetiştiremiyor. Abartı değil; çocuklar ve kadınların madenci hastalığı da denilen taş tozunun akciğerlere yapışmasıyla oluşan “Slikozis” hastalığına yakalanma ihtimalleri çok fazla. Kaldı ki yakalanmadıkları ne malum?
Güntepe Cadde sakinleri devlete olan yükümlülüklerini yerine getiriyor da bu kentin seçilmiş ve atanmış asilleri neden görevlerini yapmıyor?
17 Mayıs 2010 da; TTK Karadon Yeni Kuyuda;30 canımızın grizu patlamasında parçalanarak can verdiği güne kadar, Gelik/Karadon- Gelik/Kırat yolu da böyle idi. 30 canımız gittikten sonra Başbakanın emriyle bu yollar asfaltlandı. Dağbaca caddesi boyunca ormanlarda ondan fazla Kömür şirketi, bu şirketlere bağlı yüzden fazla ocak ve bu ocaklarda binlerce maden işçisi çalışıyor. Ne yani Güntepe Caddesinin yapılması için bu kentin asil seçilmiş ve atanmışları böyle bir katliam mı bekliyorlar?
Yaşamın olmazsa olmazları çevre ve canlı sağlığını görmezlikten gelen siz atanmış ve seçilmiş asiller; evet, “asiller” diyorum. Kendinizi “asil“olarak görmemiş olsaydınız 20 yıldan fazla zamandır insan sağlığı için büyük tehlike oluşturan bu yolu çoktan yaptırırdınız. Çok mu ağır konuştum? O yol’da sizlerde yaz sıcağında toza, yağmurda da çamura bulanında ondan sonra gelin konuşalım.