Ozan Ömer Kadüker - Öğretmenler, sınıfa girip sadece ders anlatmanın ötesine geçerek öğrencilerinin hayatlarında büyük izler bırakıyor. Meslektaşlarına rol model oluyorlar, velileri, okulları hatta şehirlerini bile dönüştürüyorlar. Aralarında üstün yetenekleri keşfeden, çocuklara satrancı, müziği, doğayı sevdiren de var, hayatını dezavantajlı bireylere adayan, yılın eğitimcisi seçilen de…
24 Kasım Öğretmenler Günü’nü kutlarken değişimin öncüsü olan, çalışmalarıyla fark yaratan öğretmenlerin hikâyelerini kendilerinden dinledik.
70 kitap yazdı
Ali Özdemir, 35 yıllık öğretmenlik hayatına binlerce öğrencinin yanı sıra 70’ten fazla kitap sığdırdı. Edirne’den Artvin’e birçok meslek lisesinde öğretmen, bölüm şefi, okul müdürü olarak görev yapan Özdemir, elektrik, elektronik, bilgisayar, kodlama, robotik, kişisel gelişim, dil ve anı içerikli kitaplar kaleme aldı. Ticari bir amacı olmadığını belirten Özdemir, “Yazmak insana güç, azim ve araştırma isteği aşılar. Türkiye’nin bilimde, fende, teknolojide ileriye gidebilmesi için her öğretmenin, her akademisyenin en az bir kitap yazması gereklidir” ifadelerini kullanıyor.
Üstün yetenek avcısı
Osman Sıtkı Mert, ‘Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi’ projesini yürütüyor. Türkiye’de ilk ve tek olan projeyle Mert, son 10 yılda 4 bin 500 öğrenciyi tespit edip özel yetenek tanısı alanları uygun programlara yerleştirdi. Projesi hakkında bilgi veren Mert, “Protokol sayesinde zekâ testlerini ücretsiz yaparak yaklaşık 4 milyon 250 bin TL’lik kamu tasarrufu sağlandı” diyor.
Öğrencilerini her ay orman okuluna götüren Mert, ayrıca çocukların bilim merkezleri, uzay kampları, astronomi toplulukları, model uçak atölyeleri, ana jet üslerini ziyaret etmesini sağlıyor.
Bugüne kadar öğrencilere yönelik 146 farklı atölye; okul idarecileri ve öğretmenlere yönelik 42 farklı kurs; ailelere yönelik 26 farklı oturumla 20 bine yakın insana ulaştı. Onun sayesinde okulu, Avrupa Yetenek Noktası olmaya hak kazanarak Türkiye’de bu akreditasyona dahil olan ilk okul oldu.
Danışmanlık yaptığı öğrencileri toplum yararına projelerle birçok derece kazanırken o da Yılın Fark Yaratan Öğretmeni, En Başarılı Özel Eğitim Öğretmeni gibi birçok ödül aldı. Cambridge Üniversitesi tarafından mesleğinde fark yaratan öğretmenlere verilen Cambridge Dedicated Teacher Awards 2024’te 5 kıta 141 ülkeden başvuran 14 bin 800 öğretmen arasından dünya çapında finale kaldı ve Avrupa’nın en başarılı 10 öğretmeni arasına girmeyi başardı. Ayrıca üstün zekâlılar alanında 4 etkinlik kitabı yazdı.
Öğrencileri dilden dile ezgiler söylüyor
Müzik öğretmeni Ufuk Gökcan, ‘Aynı Toprağın Farklı Ezgileri Korosu’na önderlik ediyor. Sabancı Vakfı’nın 6. Sezon Fark Yaratanları’ndan seçilen Gökcan’ın projesi kapsamında 2015’te ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin yer aldığı 32 kişilik bir koro oluşturuldu. Koroda öğrenciler Türkçe, Gürcüce, Çerkezce, Lazca, Arapça, Ermenice, Makedonca, Kırım Türkçesi, Arnavutça, Rumence, Zazaca ve Azerice 12 dilde şarkı söylemeye başladı. Şimdilerde 200’e yakın öğrenciye ulaşan Ufuk Öğretmen, her bir öğrencisiyle geçirdiği 7-8 senenin ardından onların eğitimlerini müzik alanında devam ettirmelerine de katkı sağlıyor. Ufuk Öğretmenin liderliğindeki çalışmalar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın destekleriyle yayınlanan “Dünden Bugüne Söylüyorum Dilden Dile Ezgiler” albümü ile de taçlandı. Anadolu’nun binlerce yıllık kültürünü ortaya çıkaran koro, hem çocukların kültürel gelişimlerinde hem de ailelerin hayatlarında kolay kolay unutulmayacak bir fark yaratıyor.
Deprem bölgesindeki eğitimcilere destek
Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat depremlerinden sonra yaşadıkları süreci “En ufak bir yaşama bağlanma kırıntısına tutunmayı istemenin bile içimizden gelmediği bir dönemdi. Birbirimize tutunarak birlikte iyileşmeyi seçtik” diyerek açıklayan Tuğba Canlı, Öğretmen Akademisi Vakfı’nın bünyesinde deprem bölgesindeki eğitimciler için ‘Okul Toplumunun Psikolojik Sağlamlığı Eğitimleri’ verdi. Depremzede eğitimcilerin psikolojik sağlamlığı için her adımı birlikte deneyimleyeceği ve bunu sanatla harmanlayacağı uygulamalar sunduklarını belirten Canlı, “Kendini keşfetme, çevreleri ile sağlıklı bağ kurabilme, stresle başa çıkma, zorlayıcı duygularla baş edebilme, zamanı ve duygularını en etkili şekilde yönetme adımlarını tecrübe etmelerini sağladık” diyor. Bugüne kadar 1000’den fazla eğitimciyle buluşan Tuğba Öğretmen, 1000’den fazla eğitimciye daha ulaşmayı hedefliyor.
Dezavantajlı çocuklara odaklandı
Uzman psikolojik danışman olarak birçok projede yer alan Mehmet Cemal Yıldız, kapsayıcı eğitim, engelli hakları, özel gereksinimli çocukların aileleri ve onların iyi oluşu üzerine çalışmalar yapıyor. ‘Yılın Öğretmeni’ de seçilen Yıldız, Çukurova Üniversitesi’nde travma odaklı terapiler konusunda çalışmaya devam ediyor. Yıldız, öğretmenlik hikâyesini “Yüzümü hep hassas ve dezavantajlı koşullarda yaşayan çocuklara döndüm ve tüm uzmanlığımı, enerjimi ve birikimlerimi bu alanda gönüllü çalışmalar yapmak için kullandım. Yaşam enerjimi ve varoluşsal anlamımı çocukların iyi oluşundan alıyorum” diyerek özetliyor. Ayrıca 6 Şubat depremleri sonrasında Öğretmen Ağı’nda çalışan diğer öğretmenlerle birlikte Mobil Psikososyal Destek Kitapçığı’nı yazan Yıldız, hem çocuklara hem de ebeveynlere yönelik destek çalışmalarında da bulundu.
Satrancı sevdirdi
Diyarbakır’da bir köy evinde, sekiz kardeşin beşincisi olarak dünyaya gelen Nevin Akkuş, liseyi yatılı olarak okuduğu Bingöl’de kendisine anne-baba şefkatiyle yaklaşan öğretmenlerinden aldığı ilhamla 18 yıldır görev yapıyor. İlk görev yeri olan Van’ın Bahçesaray ilçesinde yılın 7 ayı yollar kapalı olduğu için satranca merak salan Nevin Öğretmen için hem öğretmenlik hem de satranç hayatının vazgeçilmez iki unsuru. Birçok çocuğun satranca başlamasına da vesile olan Akkuş sayesinde öğrencileri Türkiye ve Avrupa’da dereceler aldı, hatta milli takıma seçildiler. Köy Okulları Değişim Ağı’nda(KODA) meslektaşlarına eğitimler veren Nevin Öğretmen, MEB’in işitme engelli bireyler için kitap yazma ekibinde de yer aldı.
Doğa sevgisi aşılıyorlar
Bitlis’in Hizan ilçesine bağlı Oymapınar köyünde görev yapan öğretmenler, derslerin bir bölümünü evlerin bahçelerinde ve açık alanda işleyerek öğrencilerini hem doğayla buluşturuyor hem de çevre bilinci edinmelerini sağlıyor. Öğrencilerin bulundukları ortamı sevmelerini sağlamaya çalıştıklarını aktaran Öğretmen Elif Gencer, onlara hayvan sevgisini aşılamaya çalıştığını söylüyor.
‘Yetiş Murat’
Elektrik Elektronik Bölümü öğretmeni olarak görev yapan Murat Dutkan, akülü engelli araçlarını ücretsiz onarıyor. Yirmi beş yıldır engelli vatandaşlara desteğini sürdüren ve yardımseverliğiyle tanınan öğretmene Ordu halkı “Yetiş Murat” adını verdi. Onun sayesinde Ordu’da arızalı akülü engelli aracı kalmadı.
Kuklayla ders işliyor
Samsun’da görev yapan sınıf öğretmeni Mahir Çuğu, bazı dersleri müzik aletlerinin eşliğinde ve ‘Bakkal Amca’ ismini verdiği kukla ile işliyor. Bağlama, gitar, keman, piyano, ney, kaval gibi 7 farklı müzik aletini çalabilen Çuğu, bu şekilde öğrencilerin ezberlemeleri gereken bilgileri şarkıyla harmanlayarak daha kolay öğrendiklerini belirtiyor. (Kaynak: Milliyet Gazetesi)