MEB maalesef 1950’lerden beri duraklama/gerileme içindedir. Köy Enstitülerinin mütegallibe/ağa/eşraf tarafından boğulmasından sonra tüm eğitim örgüsünü AB ve ABD’li sahte uzmanlar belirlemiştir.

Liyakatin, bilginin, diplomanın, kalitenin olmadığı kurumların başında MEB gelir. Hiçbir sınavı kazanamamış insanlar ilçe ve illere eğitim müdürü yapılıyor. Bu, kul hakkı yiyerek makamlara çöken şahıslar altlarındaki nitelikli kadroları ezmek, sindirmek için didiniyorlar.

32 yıl MEB bünyesine çalıştım. Akı başında, vizyon sahibi, bilimle barışık eğitim müdürlerine pek rastlamadım.

2,5 yıldır özel bir okulda çalışıyorum. Burada herkes niteliğine göre 17-60 bin TL arasında maaş alıyor. İşi aksatanlar 1 gün bile görevde tutulmuyor.

Görev yeri değişikliği (rotasyon) şarttır

MEB bünyesinde rotasyon konusu 20 yıldır sıklıkla gündeme geliyor. Aynı okulda 20-30 yıl çalışmak etik, ahlaki, bilimsel değerlere aykırıdır. Tüm eğitim kadrolarında rotasyon (periyodik) yer değiştirme olmalıdır.

Örneğin İstanbul Boğazının kenarındaki lüks okullara atananlar yıllarca burada keyif yapıyor. Öte yanda pırlanta gibi öğretmenler dağ başlarındaki ücra okullarda çile çekiyor.

Eğitimde özelleştirmeye karşı çıkanlar rahat koltuklarını bırakmak istemeyen kişilerdir. Özelleştirmenin önü tamamen açılmalı, işi beceremeyenlerin girişimcilerin ruhsatı hemen iptal edilmelidir.

Okullarda müdür başyardımcısı kadrosuna asla gerek yoktur. Hem okul müdürü hem başyardımcı olması sadece kaynak israfıdır. Almanya’da olduğu gibi her okulda idareci olarak sadece 1 müdür ve 1 sekreter olması yeterlidir.

Dijital çağda yaşıyoruz. Sıradan bir okulda bile müdür, müdür başyardımcısı, teknik müdür yardımcısı, koordinatör müdür yardımcısı, sosyal işler (törenler) müdür yardımcısı vb. gibi sayısız miktarda idareci vardır.

Yapay zeka, akıllı telefonlar, çeviri yapabilen internet tarayıcılar sayesinde her dildeki haberi, makaleyi okumak olanaklı hale geldi. O nedenle okullardaki İngilizce dersleri tamamen seçmeli olmalıdır. Sıhhi tesisatçı, marangoz, kaynakçı olmak için liseye gidenlere yabancı dili öğretmek için uğraşmaya asla gerek yoktur. Çağımızda gereksiz hale gelen dersler seçmeli yapılırsa en az 200 bin öğretmenin başka branşlara kaydırılması mümkün olacaktır.

Zorunlu temel eğitimin 12 yıl olması akıl dışıdır. İsviçre’de bile 9 yıl olan zorunlu eğitim bizim geri kalmamız, üretimden kopmamız için uygulanmaktadır. 17-18 yaşına gelen bir genci lise sıralarında zorla oturtmak çağdışı ve kaynak israfıdır. Liseye isteyenler gitsin.

Yıllık eğitim süresi de en az 200 gün olmalıdır.